Regulamin organizacyjny
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.1. Regulamin określa szczegółową organizację, specyfikę i zakres sprawowanej opieki w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej „Antares” w Sochaczewie, zwanej dalej „Placówką”.
2. Do zakresu działania Placówki należy wykonywanie zadań wynikających w szczególności z:
1/ ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
2/ rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej;
3/ statutu;
4/ niniejszego regulaminu.
§ 2.1. Placówka jest jednostką organizacyjną Powiatu Sochaczewskiego sprawującą pieczę zastępczą w formie instytucjonalnej.
2. Placówka jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego
3. Placówka ma siedzibę w miejscowości Sochaczew, powiat sochaczewski, województwo mazowieckie.
4. Obszar działania Placówki obejmuje teren powiatu sochaczewskiego. Placówka za zgodą starosty może przyjąć dziecko z terenu innego powiatu, jeżeli dysponuje wolnym miejscem.
§ 3. Kompleksową obsługę administracyjną, finansową w tym rachunkową i sprawozdawczą, organizacyjną oraz specjalistyczną Placówki prowadzi na podstawie przepisów o samorządzie powiatowym Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza „Atria” w Giżycach.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania placówki
§ 4.1. Do podstawowych zadań Placówki należy:
1/ zapewnienie dziecku całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokojenie jego niezbędnych potrzeb, w szczególności: emocjonalnych, rozwojowych, zdrowotnych, bytowych, społecznych i religijnych;
2/ realizowanie przygotowanego we współpracy z asystentem rodziny planu pomocy dziecku;
3/ umożliwienie kontaktu dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba, że sąd postanowi inaczej;
4/ podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny;
5/ zapewnienie dziecku dostępu do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych;
6/ objęcie dziecka działaniami terapeutycznymi;
7/ zapewnienie korzystania z przysługujących świadczeń zdrowotnych.
2. Zaspokajanie potrzeb, o których mowa w § 4 ust.1 pkt.1 Placówka realizuje, co najmniej na poziomie obowiązującego standardu opieki i wychowania.
3. Całodobowy pobyt dziecka w Placówce powinien mieć charakter przejściowy - do czasu powrotu dziecka do rodziny naturalnej lub umieszczenia w innych formach pieczy zastępczej.
4. Dziecko może przebywać w Placówce, do uzyskania pełnoletności, a po uzyskaniu pełnoletności, na dotychczasowych zasadach, do czasu ukończenia szkoły, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia.
§ 5. Placówka współpracuje w zakresie wykonywanych zadań z sądem, powiatowym centrum pomocy rodzinie, rodziną, asystentem rodziny, organizatorem pieczy zastępczej oraz innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych placówki,
w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskają akceptację dyrektora placówki oraz pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.
§ 6. Szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych, sposób klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji w formie jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz organizacji
i zakresu działania archiwów zakładowych określają instrukcje wprowadzone zarządzeniem Dyrektora Placówki.
ROZDZIAŁ III
Organizacja Placówki
§ 7.1. Dyrektor placówki obsługującej, o której mowa w § 3, kieruje Placówką przy pomocy wyznaczonego wychowawcy.
2. Dyrektor placówki obsługującej reprezentuje Placówkę na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za całokształt jej działalności.
3. Dyrektor placówki obsługującej wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Placówki.
4. Dyrektor na czas nieobecności w placówce obsługiwanej wychowawcy, o którym mowa w § 7, upoważnia w formie pisemnej innego pracownika.
§ 8. Strukturę organizacyjną Placówki określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.
§ 9.1. Placówka przeznaczona jest dla 14 dzieci.
2. Liczba dzieci pozostających pod opieką 1 osoby pracującej z dziećmi w Placówce odpowiada potrzebom dzieci oraz rodzajowi prowadzonych zajęć.
3. Organizatorem pracy w placówce oraz pracy indywidualnej z dzieckiem jest wychowawca.
4. Wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka realizuje zadania wynikające
z planu pomocy dziecku oraz pozostaje w stałym kontakcie z rodziną dziecka, przy czym wychowawca kieruje procesem wychowawczym do 3 wychowanków.
§ 10.1. Opiekę nocną organizuje się pomiędzy godziną 2200 a 800.
2. W godzinach nocnych opiekę sprawuje wychowawca.
3. Wychowawca pracujący z dzieckiem, sprawujący opiekę w godzinach nocnych jest obowiązany co najmniej trzykrotnie w ciągu nocy przeprowadzić obchód.
4. Rozkład zajęć z dziećmi oraz opiekę nocną określa harmonogram pracy ustalany przez dyrektora Placówki.
§ 11.1. W Placówce działa zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, zwany dalej „zespołem”.
2. Do zadań zespołu, o którym mowa w ust.1 należy:
1/ ustalenie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka;
2/ analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną;
3/ modyfikowanie planu pomocy dziecku;
4/ monitorowanie procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie;
5/ ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb;
6/ ocena możliwości powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenia go w rodzinnej pieczy zastępczej;
7/ informowanie sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w placówce działającej na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe, przepisów ustawy o działalności leczniczej lub ustawy o pomocy społecznej;
8/ sporządzanie opinii o zasadności przysposobienia dziecka;
9/ sporządzanie opinii o kontaktach dziecka z rodziną biologiczną i wpływie tych kontaktów na dziecko;
10/ sporządzanie opinii o zasadności przysposobienia związanego ze zmianą miejsca zamieszkania dziecka na miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej mającej na celu stwierdzenie, że przysposobienie to leży w jego najlepszym interesie;
11/ sporządzanie opinii o zasadności wspólnego umieszczenia rodzeństwa w rodzinie przysposabiającej;
12/ sporządzanie opinii o możliwości nieumieszczania wspólnie rodzeństwa w rodzinie przysposabiającej z powodu nieznalezienia kandydata do przysposobienia rodzeństwa;
13/ przekazywanie właściwemu ośrodkowi adopcyjnemu informacji i dokumentacji, o których mowa w art. 38a ust.1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, oraz informacji o przebiegu pobytu dziecka w pieczy zastępczej.
3. W skład zespołu, o którym mowa w ust.1 wchodzą w szczególności:
1/ dyrektor Placówki lub osoba przez niego wyznaczona;
2/ pedagog, psycholog oraz pracownik socjalny;
3/ wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka;
4/ przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej;
5/ lekarz i pielęgniarka, w miarę indywidualnych potrzeb dziecka;
6/ rodzice dziecka, z wyjątkiem rodziców pozbawionych praw rodzicielskich,
7/ inne osoby, w szczególności asystent rodziny prowadzący pracę z rodziną dziecka oraz przedstawiciel ośrodka adopcyjnego.
4. Do udziału w posiedzeniach zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele: sądu właściwego ze względu na miejsce położenia placówki, właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie, ośrodka pomocy społecznej, policji, ochrony zdrowia, instytucji oświatowych oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka, a także osoby bliskie dziecku.
5. Zespół po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka formułuje na piśmie wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka w Placówce i przesyła go do sądu.
ROZDZIAŁ IV
Tryb kwalifikowania i zasady przyjmowania dzieci do Placówki
§ 12. Podstawą przyjęcia do Placówki jest skierowanie Starosty Sochaczewskiego lub upoważnionej przez niego osoby
§ 13.1. Przyjmowanie dzieci do Placówki odbywa się przez całą dobę. Wymaganymi dokumentami do umieszczenia dziecka są:
a/ odpis aktu urodzenia, a w przypadku sierot lub półsierot również odpis aktu zgonu zmarłego rodzica,
b/ orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce albo wniosek rodziców dziecka lub osoby trzeciej o umieszczeniu dziecka w placówce
c/ dokumentacja o stanie zdrowia dziecka w tym karta szczepień
d/ dokumenty szkolne
e/ informacje o prowadzonej pracy z rodziną dziecka i jej rezultatach
§ 14.1. Niezwłocznie po przyjęciu dziecka do Placówki sporządza się diagnozę psychofizyczną dziecka.
2. Niezwłocznie po sporządzeniu diagnozy, o której mowa w ust.1, wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka, we współpracy z asystentem rodziny prowadzącym pracę
z rodziną dziecka, opracowuje plan pomocy dziecku.
§ 15.1. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka dyrektor Placówki:
1/ przeprowadza postępowanie wyjaśniające;
2/ powiadamia o tym w ciągu 24 godzin rodziców albo opiekunów prawnych dziecka, policję, sąd, który orzekł o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej, asystenta rodziny prowadzącego pracę z rodziną dziecka oraz powiatowe centrum pomocy rodzinie.
2. Osoby pełnoletnie, uczące się w szkole, które wyraziły wolę pozostania w Placówce podpisują indywidualny kontrakt, określający szczegółowe zasady ich pobytu w Placówce.
ROZDZIAŁ V
Opieka i wychowanie
§ 16. Dziecku umieszczonemu w Placówce zapewnia się:
1/ wyżywienie, dostosowane do jego potrzeb rozwojowych, kulturowych, religijnych oraz stanu
zdrowia;
2/ dostęp do opieki zdrowotnej;
3/ zaopatrzenie w produkty lecznicze;
4/ zaopatrzenie w środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby
medyczne wraz z pokryciem udziału środków własnych dziecka - do wysokości limitu przewidzianego w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
5/ dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także terapeutycznych i rewalidacyjnych;
6/ wyposażenie w:
a) odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosowanie do wieku
i indywidualnych potrzeb,
b) zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,
c) środki higieny osobistej;
7/ zaopatrzenie w podręczniki, pomoce i przybory szkolne;
8/ kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5 roku życia, której wysokość, nie niższą niż 1 % i nie wyższą niż 8 % kwoty odpowiadającej kwocie, o której mowa
w art.80 ust.1 pkt.2 ustawy, ustala co miesiąc dyrektor Placówki;
9/ dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów;
10/ dostęp do nauki, która w zależności od potrzeb odbywa się w szkołach poza Placówką lub w systemie nauczania indywidualnego;
11/ pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych, oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych;
12/ uczestnictwo, w miarę możliwości w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych;
13/ opłatę za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością
w której znajduje się Placówka;
14/ pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu dziecka poza Placówką.
§ 17. Placówka zapewnia dzieciom:
1/ pokoje mieszkalne właściwie oświetlone, o powierzchni zapewniającej przechowywanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposażenia;
2/ łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety, w ilości umożliwiającej
korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny;
3/ miejsce do nauki;
4/ miejsce do przygotowywania posiłków, zapewniające odpowiednie warunki do przechowywania i obróbki żywności;
5/ wspólną przestrzeń mieszkalną, w której można spożywać posiłki, stanowiącą miejsce spotkań i wypoczynku.
ROZDZIAŁ VI
Pracownicy Placówki
§ 18.1 W Placówce zatrudnieni są wychowawcy, w tym wychowawca , o którym mowa w § 7 ust.1.
2. Obsługę w zakresie zadań głównego księgowego, psychologa, pedagoga, pracownika socjalnego, oraz pracowników administracji i obsługi zapewnia Placówka opiekuńczo-Wychowawcza „Atria” w Giżycach.
§ 19. Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników zatrudnionych w Placówce należy w szczególności:
1/ przestrzeganie Regulaminu Pracy Placówki;
2/ przestrzeganie ustalonego w Placówce czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób najbardziej efektywny;
3/ dążenie do osiągania w pracy jak najlepszych wyników i przejawianie w tym kierunku inicjatywy;
4/ przestrzeganie przepisów z zakresu bhp i ppoż.;
5/ przestrzeganie tajemnicy służbowej;
6/ organizowanie stanowiska pracy w sposób zapewniający mu sprawne i terminowe wykonywanie zadań;
7/ natychmiastowe i dokładne wykonywanie poleceń służbowych;
8/ powiadamianie przełożonego o wszelkich działaniach na szkodę Placówki;
9/ poddawanie się okresowym badaniom lekarskim;
10/ dbałość o sprzęt i mienie Placówki.
§ 20. 1 Do zakresu obowiązków wychowawcy o którym mowa w § 7 ust.1 należy:
- Zapewnienie prawidowego funkcjonowania i sprawnej realizacji zadań Placówki w celu zaspokojenia potrzeb życiowych dziecka
- Koordynowanie pracy wychowawców Placówki, zgodnie z planem pracy Placówkii obowiązującymi przepisami
- Przygotowanie merytoryczne posiedzeń zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
- Udzielanie pomocy pracownikom w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem, opieką, w kontaktach z rodzinami wychowanków, opiekunami prawnymi, rodzinami zaprzyjaźnionymi innymi osobami bliskimi dziecku
- Dokonywanie kontroli pomieszczeń na terenie Placówki informowanie dyrektora o potrzebach wynikających z funkcjonowania Placówki
- Koordynowanie spotkań, uroczystości
- Przygotowanie godzinowego rozkładu czasu pracy wychowawców, miesięcznego wykazu godzin ponadwymiarowych i zastępstw doraźnych
2. Wychowawca, o którym mowa w § 7 ust.1 odpowiada za:
1/ sprawność organizacyjną i poziom pracy wychowawczej
2/ realizację standardów wychowania i opieki nad poszczególnymi wychowankami
3/ przydział wychowawcom opieki nad poszczególnymi wychowankami
4/ zapewnienie realizacji planu pracy Placówki, zaleceń organu nadzoru, organu prowadzącego przez wychowawców.
§ 21. Do zakresu obowiązków wychowawcy należy:
1/ W zakresie pracy diagnostycznej:
a) systematyczne prowadzenie i rejestracja obserwacji dziecka,
b) współpraca ze wszystkimi pracownikami w celu uzyskania pełnej informacji o dziecku,
c) udział w pracach zespołu, o którym mowa w § 11;
2/ W zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej:
a) realizowanie zaleceń psychologa i pedagoga,
b) organizowanie i prowadzenie pracy opiekuńczo-wychowawczej w oparciu o program pracy Placówki,
c) organizowanie i prowadzenie zajęć zgodnie z zainteresowaniami dzieci,
d) prowadzenie rozmów, udzielanie pomocy w sytuacjach trudnych, udzielanie rad i wskazówek każdemu dziecku,
e) prowadzenie treningów umiejętności i nabywania kompetencji w zakresie przygotowania dziecka do realizacji procesu usamodzielniania,
f) rozwijanie nawyków higienicznych i sanitarnych, prozdrowotnych ze szczególnym uwzględnieniem zasad profilaktyki,
g) pomoc w nauce i wyrównywaniu zaległości dydaktycznych,
h) organizowanie pracy na rzecz grupy, Placówki i środowiska,
i) rozwijanie uczuć patriotycznych, dumy i godności narodowej,
j) odpowiedzialność za ład, porządek i estetykę Placówki,
k) udział w pracach dotyczących usamodzielnienia dziecka;
3/ W zakresie prowadzenia dokumentacji:
a) opracowywanie planu pomocy dziecku,
b) prowadzenie karty pobytu dziecka,
c) prowadzenie rejestracji obserwacji dziecka,
d) prowadzenie kart odzieżowych,
e) sporządzanie dokumentacji samowolnego oddalenia się dziecka,
f) sporządzanie protokołów zniszczenia odzieży i mienia,
g) prowadzenie dokumentacji w zakresie kontaktów dziecka z rodziną i osobami bliskimi.
h) prowadzenie rejestru wizyt lekarskich i specjalistycznych
i) sporządzanie notatek służbowych
4/ W zakresie bhp i ppoż.:
a) czuwanie nad bezpieczeństwem i zdrowiem dzieci,
b) przestrzeganie zasad samodzielnych wyjść dzieci poza teren Placówki,
c) prowadzenie pogadanek i zajęć z zakresu bhp i ppoż.,
d) udzielanie natychmiastowej pomocy w razie wypadku dziecka oraz natychmiastowe
informowanie dyrektora o zaistniałym zdarzeniu,
e) dbanie o stan urządzeń, sprzętu oraz ład i porządek w miejscu pracy.
ROZDZIAŁ VII
Gospodarka finansowa Placówki
§ 22.1. Placówka prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
2. Podstawą gospodarki finansowej Placówki jest plan dochodów i wydatków Placówki, przyjmowany na okres roku kalendarzowego.
3. Placówka prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
4. Dyrektor gospodaruje oddanym do używania Placówki i nabytym mieniem ruchomym Powiatu Sochaczewskiego.
5. Rozporządzenie mieniem, o którym mowa w ust.1 wymaga zgody Zarządu Powiatu.
ROZDZIAŁ VIII
Kontrola
§ 23.1. Kontrole obejmują realizację zadań Placówki w zakresie przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, a także ustalonych procedur wewnętrznych.
2. Kontrole organizowane i realizowane są w ramach systemu kontroli zarządczej, o której mowa w ustawie o finansach publicznych.
3. Dyrektor Placówki obsługującej zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
ROZDZIAŁ IX
Przyjęcia interesantów. Tryb załatwiania skarg i wniosków.
§ 24.1. Przyjęcia interesantów odbywają się we wtorki od godz. 10:00 do godz. 12:00.
2. Rozpatrywanie skarg i wniosków następuje w trybie określonym przepisami działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe
§ 25.1. Zmiany w Regulaminie mogą być dokonane w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
2. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące i postanowienia innych regulaminów wewnętrznych wydawanych na podstawie tych przepisów.
§ 26. Placówka używa na tablicach, pieczęciach i formularzach oraz korespondencji nazwy:
Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza „Antares”
ul. Matejki 18b
96-500 Sochaczew