Statut
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza ,,Antares”, zwana dalej „Placówką”, działa na podstawie:
1) ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
2) ustawy o samorządzie powiatowym;
3) niniejszego Statutu;
4) innych obowiązujących aktów prawnych.
§ 2. 1. Placówka jest jednostką organizacyjną prowadzoną przez Powiat Sochaczewski.
2. Placówka zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspakaja jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne.
3. Całodobowy pobyt dziecka w Placówce ma charakter przejściowy – do czasu powrotu dziecka do rodziny naturalnej lub umieszczenia w innych formach rodzinnej pieczy zastępczej.
4. Dziecko, o którym mowa w ust. 3, może przebywać w Placówce do uzyskania pełnoletności, a po uzyskaniu pełnoletności jeżeli uczy się, za zgodą Dyrektora Placówki, nie dłużej niż do ukończenia 25 roku życia.
Rozdział II
Podstawowe zadania Placówki
§ 3. Do zadań realizowanych przez Placówkę należy:
1) realizowanie przygotowanego planu pomocy dziecku;
2) umożliwienie kontaktu dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba, że sąd postanowi inaczej;
3) podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny;
4) zapewnienie dziecku dostępu do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych;
5) objęcie dziecka działaniami terapeutycznymi
6) zapewnienie korzystania z przysługujących świadczeń zdrowotnych.
§ 4. Placówka współpracuje, w zakresie wykonywanych zadań, z sądem, powiatowym centrum pomocy rodzinie, rodziną, asystentem rodziny, organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej oraz z innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych Placówki, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskają akceptację Dyrektora Placówki oraz pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.
Rozdział III
Organizacja i zasady działania Placówki
§ 5. Placówce, na podstawie przepisów o samorządzie powiatowym, zapewnia się kompleksową obsługę administracyjną, finansową, w tym rachunkową i sprawozdawczą, organizacyjną oraz specjalistyczną świadczoną przez Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą ,,Atria”, zwaną dalej także „Placówką obsługującą”.
§ 6.1. Dyrektor Placówki obsługującej, o której mowa w § 5, kieruje Placówką przy pomocy wyznaczonego wychowawcy.
2. Dyrektor Placówki obsługującej reprezentuje Placówkę na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za całokształt jej działalności.
3. Dyrektor Placówki obsługującej działa na podstawie upoważnienia Zarządu Powiatu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu w zakresie zadań realizowanych przez Placówkę
4. Dyrektor Placówki obsługującej wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Placówki.
§ 7. Szczegółowe zadania i organizację, a także typ Placówki określa Regulamin Organizacyjny Placówki uchwalony przez Zarząd Powiatu.
Rozdział IV
Mienie i gospodarka finansowa Placówki
§ 8. 1. Placówka jest jednostką budżetową, której wydatki pokrywane są ze środków budżetu powiatu, a uzyskane dochody odprowadzane na rachunek budżetu powiatu.
2. Podstawą gospodarki finansowej Placówki jest plan dochodów i wydatków Placówki, przyjmowany na okres roku kalendarzowego.
3. Rachunkowość Placówki prowadzona jest zgodnie z przepisami obowiązującymi jednostki budżetowe.
4. Za gospodarkę finansową, rachunkowość i sprawozdawczość Placówki, odpowiedzialność ponosi Dyrektor Placówki obsługującej.
§ 9. 1. Dyrektor Placówki obsługującej gospodaruje oddanym do używania Placówki i nabytym mieniem ruchomym Powiatu Sochaczewskiego.
2. Rozporządzenie mieniem, o którym mowa w ust. 1, wymaga zgody Zarządu Powiatu.
Rozdział V
System kontroli
§ 10. Dyrektor Placówki obsługującej zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 11. 1. W sprawach nieuregulowanych w statucie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące.
2. Zmiany statutu mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.